Logo for Mariehjemmene

Home/Om os/Bestyrelsen/Logo for Mariehjemmene
Logo for Mariehjemmene 2017-04-19T08:39:45+00:00

I forbindelse med indførelsen af det nye logo for Mariehjemmene i 2016 gav bestyrelsesmedlem på Meta Mariehjemmet (og tidligere indehaver af en grafisk virksomhed i Give!), Thorkil Hansen, denne baggrundsfortælling om det nye logo, der skulle indeholde alle input fra den udviklingsgruppe, der havde arbejdet med værdier og branding i 2015:

logo-Mariehjemmene-2016-m-text360x127

“Som aftalt på sidste møde, vil jeg gerne komme med et forslag til et nyt logo eller rettere sagt en nænsom opdatering af den gamle høne og en visualisering i forskellige grafiske sammenhænge.
Mariehønen har trods alt være et kendt varemærke for Marie hjemmene gennem mange år.
Jeg har også valgt en ny tidssvarende typografi. Den nuværende er svær at læse, Marie med skriveskrift, især hvis der er en betragtningsafstand, kan det være umuligt at læse.

Vækst, glæde, omsorg, kærlighed, take care off, sammenhold og mangfoldighed, er nogle af de ting vi har talt meget om og det har jeg så forsøgt at tage med over i en barselsgave til det nye logo.
Vi har været rundt om mange ting og slået en del streger – her er nogle af dem:

Mit forslag kommer her – og tankerne bag :
Vækst = blomsten
Glæden = det lille smil øverst i blomsten
Omsorg, kærlighed, take care off = vingerne/skjoldet / hjerteformen
Sammenhold = vingerne/skjoldene smyger sig om og beskytter blomsten
Mangfoldigheden = Prikkerne på skjoldet, der samtidig indikerer de forskellige hjem
Jeg håber, at I også kan se symbolikken i mit forslag
Det er samtidig et forsøg på at holde fast i den nostalgiske form og dermed indikere, at det borger for stabilitet og værdighed.
Den nye Mariehøne står altid vertikalt og aldrig på skrå, men kan anvendes i udsnit

Her har vi så sat den på plads i forhold til navnet, der har skiftet typografi. Centreringen af mariehønen i forhold til skriften skaber ro og balance i tingene. Typografien er om jeg så må sige med begge ben på jorden – det enkle visuelle indtryk

Pay-off: Marie hjemmene altid med : fordi alle fortjener et godt liv – overordnet for alle hjemmene
Og hvorfor så ikke give hvert hjem deres egen individuelle pay-off – der passer til deres kompetencer – (Meget i overensstemmelser med tilbagemeldingerne fra de enkelte hjem!).
Her kommer nogle få eksempler med bagrund i ovenstående – payoff er ikke endeligt!
Der er ro og god balance i forhold til længden af de enkelte ord i navnene.”